El Jueves, Walter Benjamin, un fiscal i un jutge.
Encara que pugui semblar estrany en Walter Benjamin té molt a veure amb el que ha passat amb el dibuix satíric del Jueves sobre els prínceps espanyols dedicant-se alegrament a cardar.
El 1936 Walter Benjamin publicava segurament el més conegut dels seus treballs L'obra d'art a l'època de la seva reproductibilitat tècnica on teoritzava sobre la desaparició de l’Aura de l’obra d’art com a peça única, original, autentica, en el moment que la reproducció massiva de la nova societat industrial permet un accés democràtic a l’obra artística.
Malgrat la possible desaparició de l’Aura de la peça original, en la reproducció industrial mecànica, continua existint la peça original, i aquí està la clau de l’error del fiscal i del jutge, els dos han anat a cercar l’original, la planxa d’impressió, que permeti frenar la difusió de l'obra.
El problema rau en el fet de que d'ençà Walter Benjamin va escriure el seu assaig la tecnologia ha continuat evolucionant, canviant, fins arribar a una nova era-època en la qual ja no discutim sobre el fet de la pèrdua de l’Aura de la peça original, sino en el fet mateix del concepte de peça original. El fiscal i el jutge, no podran mai agafar l’original, perque no existeix, una vegada creat dins del món digital la seva reproducció és idèntica i infinita, la seva durabilitat eterna mentre existeix un suport electrònic per llegir-ho i la seva difusió universal. Allò que era un dibuix de gust discutible que hauria quedat només materialitzat a unes pàgines de paper, s’ha convertit en una icona digital de difusió universal i indestructible.
Moltes felicitats, voler governar el món digital amb la visió del món del 1936, té aquests petits problemes.